Originally posted Maart 2015
Philips-Shirt
wordt PSV-Tenue
Ze waren natuurlijk al
jaren tot elkaar veroordeeld. Gegrond op historisch besef en een zedelijke
verbondenheid . Als een relatie die alsmaar doorkabbelt. De verrijking van
elkaar was tot een status quo gekomen. Voor mijn naamsbekendheid heb ik jou
niet meer nodig, vond Philips. Voor jou zijn er tien anderen, vond PSV. En zo
geschiedde.
Philips en PSV - trots op
elkaar, maar ook klaar met elkaar. Zakelijk gezien wellicht te begrijpen, emotioneel
gezien op zijn minst beladen.
De nieuwe shirtsponsor van PSV. Genoeg ruimte om te speculeren. De grote jongens komen allemaal voorbij BWin, Unibet, Fly-Whatever-Arab-company, Huawei, Tesla. Allemaal mooie namen met ongetwijfeld een enorme grote zak geld. De Jumbo…. locaal bedrijf, actief in promotie en sponsoring. Zou kunnen passen, maar alleen de gedachte al aan een Hallo-Jumbo-Man-of-the-Match doet me huiveren.
Zakelijk gezien zal het geen probleem zijn een nieuwe geldschieter te vinden. PSV biedt nationaal en internationaal genoeg exposure-mogelijkheden een naam te vestigen of te versterken. Emotioneel gezien moet ik als supporter echter een drempel over. Het nieuwe PSV. Geen Philips-shirt meer, maar PSV-tenue.
'Een Philips-Shirt',
stond er vroeger steevast op mijn verlanglijstjes. Een term waarvan ik nimmer
een equivalent heb gehoord bij een andere voetbalclub. De opdruk ‘Philips’
hoort bij het PSV-shirt. Meer nog dan het logo of dan de rood-witte banen.
Shirts zijn er in alle kleuren en designs geweest. Dikke en dunne strepen
wisselden elkaar af. Dan weer effen rood of een
gloeilampvorm. Zelfs het logo onderging gedaanteverwisselingen. De
opdruk Philips is echter steeds ongewijzigd gebleven en is daarmee de enige
constante factor sinds invoering van shirt-sponsoring in 1982. Voetbalsupports
hechten veel waarde aan traditie maar de term ‘Philips-shirt’ zal langzamerhand
verdwijnen.
Natuurlijk, Philips
blijft 'proud as founder' zoals ze op de reclameborden naast het veld doen
geloven. En ja, de bedrijfsnaam blijft op de mouw prijken. Desondanks
voelt het als een exit. Jammer dat Philips nooit geloofd heeft in het promoten
van individuele producten op het shirt. Ooit heeft er eens, heel klein
rechtsonder, Compact Disc op het shirt gestaan. Waarom staat er de komende
jaren geen Hue of Saeco op? Consumentenproducten waarbij exposure nog
toegevoegde waarde kan hebben. Of, in het kader van de high-tech regio, wat zijn de mogelijkheden om middels micro
led-lichtjes de eerste digitale sponsor te worden. Niet gehinderd door enige
kennis van led-techniek of sponsoringsreglementen lijkt me dit toch een
overvloed aan mogelijkheden te bieden.
Het blijft revolutionair
dat Philips van de borst verdwijnt. Een ontwikkeling in de categorie van
Boonstra's verhuizing van de Boschdijk naar de Amstel. De High Tech Campus als,
wat toen leek, bescheiden wisselgeld. De stad trilde destijds van woede en
frustratie. Diezelfde stad oogt nu berustend en zelfverzekerd. Ervaring leert
dat hier mooie dingen uit kunnen groeien – kijk naar de HTC nu en kijk naar
Strijp-S. Eindhoven en PSV hebben geleerd
dat ze niet meer hoeven te leunen op hun grondlegger. Nog immer dankbaar maar
niet meer afhankelijk.
Grote voetballers als Romario,
Van Nistelrooij en Gerets, maar ook cult-helden als Linskens, Addo en Jung-Moo Huh hebben de plaatselijke elektronica-gigant nationaal en
internationaal een podium gegeven. Wiens naam zullen ze in de toekomst uitdragen?
Wie lift er mee op de reputatie en toekomstige successen van PSV? Het blijkt
een zeer welkome discussie aan de bar of op feesten. Natuurlijk, DAF of ASML zijn veelgehoorde suggesties. Zou
mooi zijn in het kader van Supporting-your-Locals. Maar beiden bedienen niet de
consumentenmarkt en zullen minder gebaat zijn bij naamsbekendheid middels Studio
Sport of Fox. Ik zou er in ieder geval geen NXE-chipmachine of nieuwe DAF XF meer
of minder door aanschaffen.
De nieuwe shirtsponsor van PSV. Genoeg ruimte om te speculeren. De grote jongens komen allemaal voorbij BWin, Unibet, Fly-Whatever-Arab-company, Huawei, Tesla. Allemaal mooie namen met ongetwijfeld een enorme grote zak geld. De Jumbo…. locaal bedrijf, actief in promotie en sponsoring. Zou kunnen passen, maar alleen de gedachte al aan een Hallo-Jumbo-Man-of-the-Match doet me huiveren.
Zakelijk gezien zal het geen probleem zijn een nieuwe geldschieter te vinden. PSV biedt nationaal en internationaal genoeg exposure-mogelijkheden een naam te vestigen of te versterken. Emotioneel gezien moet ik als supporter echter een drempel over. Het nieuwe PSV. Geen Philips-shirt meer, maar PSV-tenue.
Wellicht dat - omwille
van de supporters - PSV eens moet praten met het Amerikaanse Phillips
Petroleum Company. Dubbel L, maar een kniesoor die daarop let.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten