woensdag 25 maart 2020

Eindhoven Bier… ‘t bestaat !



Normaal gesproken zweer ik bij Bavaria. Niet zozeer vanwege een unieke smaak, maar meer vanuit het ‘support your local brewery’-idee. Ik drink uit principe géén Heineken, maar weet niet hoe snel ik mijn principes overboord moet gooien als er slechts Heineken verkrijgbaar is. Een ruggengraat van elastiek.

 
‘Bavaria”, verwijzend naar Beieren, geassocieerd met Brabant. Da’s Ons Bier.
“Bavaria”, meer lokaal kun je niet gaan. Althans…. dat heb ik altijd gedacht.
Tot dat moment in een Supermarkt in de USA, nét even buiten Phoenix, Arizona. Geen megawinkel, maar -geheel tegen de Amerikaanse stijl in- een kleine toko. In een buitenlandse supermarkt moet ik altijd even de bier-sectie opzoeken. Even kijken of er lokale merken te vinden zijn.
Toen…. tot mijn grote verbazing… daar stond ie. Gewoon, te staan. Tussen de six-packs Coors en Budweisers. Gewoon, in die supermarket in Scottsdale, AZ. Een vol schap. Te wachten om meegenomen te worden. Met z’n $12 een stuk duurder als de Budweiser. Het hogere segment van de biermarkt, lijkt… De prijs deed er eigenlijk niet eens toe. Deze moést ik hebben.


“Imported from Holland” – daar kon ik me wel overheen zetten daar het etiket zelf spreekt van “Dutch Lager”. “Couldn’t they have just been the Dutch from Dutchland, or the Hollanders from Holland” lees ik later op een website uit California. De naam Eindhoven zou gekozen zijn omdat het zo’n Germaanse klank heeft. Germaans, dus kwaliteitsbier. Dát moet Amerikanen overtuigen. Tenminste dat wordt mij verteld.
Het Six-pack inmiddels achter de kiezen. Enigszins teleurgesteld. Geen Germaanse kwaliteit. Niets van dat. Het smaakt eigenlijk nérgens naar. En dan niet in de zin van ‘slecht’, maar gewoon…. naar niets. Naar saai. Naar grijs… Zou het dan toch bewust refereren naar Ons Eindhoven ?


Imported by Logret I&E Company, City of Industry, CA, USA; Brewed at The Eindhoven Bierbrouwerij Schinnen. Alfa Brouwerij Schinnen: Eindhoven Special Reserve Dutch Lager: uit het assortiment

Geen opmerkingen:

Een reactie posten